Buitenonderwijs

buiten spelen

In onze school vinden we het belangrijk dat de kinderen de kans krijgen om buiten te spelen. Daarom dat wij bewust kiezen voor langere speeltijden. Tijdens deze momenten leren de kinderen trouwens tal van vaardigheden. 

Om te beginnen: bewegen, evenwicht houden en coördineren. De buitenomgeving zet kinderen aan tot het trainen van hun motoriek. En tot een grotere variatie aan spelgedrag: ze klimmen, graven, springen, harken, doen rollenspellen, gaan op ontdekkingstocht. Buiten spelen is bovendien niet alleen goed voor de motorische ontwikkeling en de conditie, maar ook voor de cognitieve ontwikkeling.

outdoor teaching

Outdoor education is een gezonde mix van fysieke buitenactiviteiten, omgevingsonderwijs (of –educatie) en sociale/persoonlijke ontwikkeling. Via openluchtonderwijs of openluchteducatie proberen we binnenklasactiviteiten naar de open lucht te verhuizen.

Moestuin met kruidentuintje, pluktuin en kippenren

Tuinieren is plezant! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Samen wroeten in de tuin, zaadjes zien groeien tot een heerlijke vrucht, zorg dragen voor jonge plantjes, bloemen en vlinders observeren, pieren en duizendpoten tellen, zorgen voor de kippen... Allemaal dingen die kinderen aanspreken.